Pasen is in aantocht.

Pasen is in aantocht.Ook in de supermarkt kun je er niet omheen: overal staan paaseitjes. Veel mensen kijken al uit naar de komst van de paashaas tijdens een gezellige paasbrunch met de familie. Gaat dit wel samen met het FODMaP dieet? Natuurlijk wel! Mits enkele aanpassingen kan je een lekkere paasbrunch maken. Wij helpen je graag een handje. Smakelijk!

Tips rond drank

  • Groot glas cranberriesap
  • Klein glaasje vers geperst sinaasappelsap (125ml)
  • Koffie met lactosevrije melk
  • Thee (geen kamillethee, oolong-thee of venkelthee of thee van FODMaP-rijke fruitsoorten)
  • Zelfgemaakt fruitwater (enkele ideetjes vind je op onze blog hieronder)
  • Zelfgemaakt groentesap (bv. wortel en gember)
  • Zelfgemaakte smoothie (recepten kan je vinden in ons online kookboek).

Tips voor graanproducten en beleg

Graanproducten:

  • 100% speltbrood of een aangepaste pistolet (biaform speltbroodjes en biaform spelt-quinoa)
  • Glutenvrij brood of pistolets (indien je geen speltbrood verdraagt)
  • Zelfgemaakte FODMaP-arme pannenkoek van speltmeel, boekweitmeel, …

Qua beleg kan je enerzijds kiezen voor zoet beleg zoals aardbeienconfituur, rabarberconfituur, banaan of pindakaas tussen je boterhammen. Daarnaast kan je ook kiezen voor hartig beleg zoals een zelfgemaakte kipsalade of een eitje. Een uitsmijter is ook snel klaar. Je kunt hem maken met een eitje, ham en een tomaatje.

Of wat denk je van een zelfgemaakte parfait? Je kan hem alvast vinden in ons onlinekookboek.

Pannenkoeken en pancakes

Een Paasbrunch is geen gewone brunch, maar een speciale familiaire aangelegenheid. Dus waarom geen aangepaste pannenkoek of pancake? Als beleg kan je wat fruit voorzien zoals enkele aardbeien, een paar plakjes banaan of wat ananas.
Ideetje: een zelfgemaakte pannenkoek van speltmeel, lactosevrije melk en een ei. Als beleg kun je de pannenkoek versieren met enkele framboosjes. Smakelijk!

Een groene salade?

Het klinkt misschien een beetje raar om bij een brunch al wat groenten te voorzien. Maar waarom niet? Het is de ideale aanvulling en je hebt ineens de nodige vitaminen en mineralen binnen. Zet eens een paassalade van spinazie met gerookte kipfilet op tafel. Serveer hier een dressing bij van peper, sojasaus en wijnazijn. En smullen maar!!

Dek je tafel met veel variatie

Je kunt verschillende schaaltjes op tafel zetten, elk gevuld met iets anders. Mogelijke inspiratie kan zijn:

  • paaseitjes (puur/melk – beperkt) of lactosevrij
  • noten (bv. amandelnoten, walnoten)
  • onbereidde vleeswaren, vis (bv. gerookte zalm)
  • groenten zoals tomaat of komkommer
  • een mix van vers fruit zoals ananas
  • een zelfgemaakt slaatje, zoals eiersalade, zalmsalade, …
  • zelfgemaakte muffins
  • een kommetje lactosevrij yoghurt
  • een kommetje met zelfgemaakte granola
  • zaden en pitten zoals pompoenpitten, …

Kortom je kan veel variëren.

Maar laten we eerlijk zijn: wat is nu een Paasbrunch zonder taart… Voor Pasen bloggen we nog enkele taartrecepten. Hou ons dus zeker in de gaten en vergeet niet te liken en te delen.

Posted in Geen categorie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *