Wild versus FODMaP-dieet

Het wildseizoen is begonnen op 15 oktober en is dus al enkele weken bezig. Het is één van de belangrijkste culinaire seizoenen in België, samen met het mossel- en aspergeseizoen. Ook tijdens deze periode hebben we veel startende FODMaPPERS. We hebben voor jou enkele tips en een lekker recept.

Continue reading

Sportdranken tijdens het FODMaP dieet

Voor de recreatieve sporter is water de enige noodzakelijke drank bij elke inspanning. Voor competitiesporters, topsporters en wanneer je langer dan één uur à 1,5 uur intensief sport, kan een isotone sportdrank (of dorstlesser) aangewezen zijn. Deze bevatten (een beperkte hoeveelheid) koolhydraten, zodat de glycogeenreserves van het lichaam gespaard worden en de bloedglucosespiegel op peil blijft. Dit is belangrijk omdat glycogeen en glucose de belangrijkste energieleveranciers zijn. Een tekort aan koolhydraten heeft onvermijdelijk een negatieve weerslag op de prestaties. Continue reading

Brooddoos

De vakantie zit erop!! Iedereen gaat reeds terug naar school of naar het werk. De lunch wordt dus weer buitenshuis gegeten. Een gezonde en lekkere brooddoos samenstellen is een uitdaging. Als je hierbij ook nog eens het FODMaP-dieet volgt, kan je misschien wel wat inspiratie gebruiken? Wij zetten enkele tips op een rijtje.Continue reading

Infusiedranken

Water drinken is belangrijk, gemiddeld hebben we zo’n 1,5 liter tot 2 liter vocht per dag nodig. Bij warm weer of bij een sportinspanning loopt dit op. Uit onderzoek is gebleken dat veel mensen deze richtlijn niet behalen. Toch is het nodig om de vochthuishouding op peil te houden en afvalstoffen af te voeren.
Veel mensen vinden iets met een beetje smaak makkelijker te drinken. Zo kun je voor de variatie zelf vers fruit aan je water toevoegen.

Continue reading

FODMaP bijscholing

Vorige week zijn FODMaP-diëtisten Britt en Lisette op bijscholing geweest in Nederland. Het was een leerrijke masterclass, specifiek rond het FODMaP-dieet. Tijdens de bijscholing hebben we enkele weetjes met jullie gedeeld via onze facebookpagina. Voor degene die deze niet gelezen hebben, vatten we ze graag nog eens samen in deze blog. Hieronder kan je ze terugvinden: Continue reading

Pepermuntolie

Pepermuntolie wordt al jaren gebruikt om maagpijn te verzachten. De laatste tijd wordt het ook aanbevolen voor de behandeling van prikkelbare darm. Maar is dit wel wetenschappelijk correct en ondersteunt de wetenschap de werking van pepermuntolie in de behandeling van prikkelbare darm?

Continue reading