Pasen is in aantocht.

Pasen is in aantocht.Ook in de supermarkt kun je er niet omheen: overal staan paaseitjes. Veel mensen kijken al uit naar de komst van de paashaas tijdens een gezellige paasbrunch met de familie. Gaat dit wel samen met het FODMaP dieet? Natuurlijk wel! Mits enkele aanpassingen kan je een lekkere paasbrunch maken. Wij helpen je graag een handje. Smakelijk!Continue reading

FODMaP bijscholing

Vorige week zijn FODMaP-diëtisten Britt en Lisette op bijscholing geweest in Nederland. Het was een leerrijke masterclass, specifiek rond het FODMaP-dieet. Tijdens de bijscholing hebben we enkele weetjes met jullie gedeeld via onze facebookpagina. Voor degene die deze niet gelezen hebben, vatten we ze graag nog eens samen in deze blog. Hieronder kan je ze terugvinden: Continue reading

Pepermuntolie

Pepermuntolie wordt al jaren gebruikt om maagpijn te verzachten. De laatste tijd wordt het ook aanbevolen voor de behandeling van prikkelbare darm. Maar is dit wel wetenschappelijk correct en ondersteunt de wetenschap de werking van pepermuntolie in de behandeling van prikkelbare darm?

Continue reading

Smoothies

Smoothies zijn snel klaar en zitten boordevol vitaminen. We hebben er voor jou drie gemaakt, die toegestaan zijn tijdens de eliminatiefase. Alle ingrediënten zijn voor vier porties. Smakelijk!

Aardbeismoothie

  • 400 gram aardbeien
  • 500 g lactosevrije yoghurt
  • 3 tot 4 el kristalsuiker en/of zoetstof

Continue reading

Workshop FODMaPdieet bij anderstaligen

In het kader van het eindwerk van Lore Verrezen, laatstejaarsstudent van de KU Leuven, is op 24 januari 2017 een workshop doorgegaan rond het FODMaP dieet specifiek voor de Marokkaanse gemeenschap. Het doel was de taalbarrière zo laag mogelijk te houden en het onderwerp bespreekbaar te maken.

Water, 5x verrassend anders

Water drinken is belangrijk, gemiddeld hebben we zo’n 1,5 liter tot 2 liter vocht per dag nodig. Bij warm weer of bij een sportinspanning loopt dit op. Uit onderzoek is gebleken dat veel mensen deze richtlijn niet behalen. Toch is het nodig om de vochthuishouding op peil te houden en afvalstoffen af te voeren.

Veel mensen vinden iets met een beetje smaak makkelijker te drinken. Zo kun je voor de variatie zelf vers fruit aan je water toevoegen. Fruitwater is makkelijk te maken en kost weinig tijd. Probeer daarom zelf eens één van onderstaande combinaties:Continue reading